Μια ανεπανάληπτη πεζοπορία διοργανώνουμε την προσεχή Κυριακή 27 Ιανουαρίου στο γραφικό χωριό του Αγ. Λέοντα η οποία θα συνδυάσει την πεζοπορία μας με μια συζήτηση με τον επιστήμονα Γιάννη Κοπανά για την σεισμική δραστηριότητα που υπάρχει αυτή την περίοδο στη Ζάκυνθο.
Θα συναντηθούμε στις 11 το πρωί στο Πόρτο Λημνιώνα (μια από τις δύο παραλίες του Αγ. Λέοντα) και θα περπατήσουμε σε μια θεαματική διαδρομή απολαμβάνοντας την θάλασσα του Ιονίου πελάγους. Το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής μας επάνω σε δημόσιο δρόμο, θα γίνει ανάμεσα από βράχια, σχοίνα θυμάρια, μυρωδικά βότανα και άπλετη θέα της θάλασσας. Η κυκλική πορεία που θα κάνουμε είναι 6 χιλιόμετρα περίπου και είναι εύκολη εκτός από ένα σημείο της διαδρομής. Αυτό το κομμάτι της διαδρομής βρίσκεται μετά από 1,5 χιλιόμετρο από την αρχή της πεζοπορίας και θα διανύσουμε 1,5 χιλιόμετρο περίπου ανηφορική διαδρομή (θα ανέβουμε στο 1,5 χιλιόμετρο περίπου 150 μέτρα σε ύψος – περισσότερες λεπτομέρειες στο συνημμένο χάρτη)..
Στο τέλος της διαδρομής μας θα μας φιλοξενήσει το εστιατόριο του Ανδρέα Ζώντου (στο Πόρτο Λημνιώνα) όπου ο Γιάννης Κοπανάς θα μας πληροφορήσει για τα σεισμικά φαινόμενα αλλά τις επιστημονικές προσπάθειες που γίνονται για την πρόβλεψη των σεισμών.
Η πεζοπορία μας γίνεται στη κοινότητα του Αγ. Λέοντα ή Αηλιός που είναι ένα γραφικό ορεινό χωριό στη δυτική ακτή της Ζακύνθου με 500 κατοίκους περίπου. Το όνομά του το πήρε από τον επίσκοπο της Κατάνιας της Σικελίας και μια εκκλησία οικοδομήθηκε προς τιμήν του στο χωριό τον 14ο αιώνα. Οι πρώτοι που εγκαταστάθηκαν στην περιοχή ήταν οι Βενετοί τον 16ο αιώνα, οι οποίοι είχαν καταλάβει το νησί. Οι παλαιοί οικισμοί Άγιος Πέτρος και Φτερίνι (όπου υπάρχει ακόμα), ισχυρίζονται ορισμένοι, ότι αποτελούν τους πρόγονους του Άγιου Λέοντα. Αξιοσημείωτο για την ιστορία του χωριού είναι ότι στο παρελθόν αναφέρεται μια μεγάλη «κόντρα» μεταξύ κυρίως δυο σημαντικών τοπικά οικογενειών. Από την μία πλευρά ήταν οι Μπασταίοι, που είχαν συμμαχήσει με τους Ζώντους και τους Σοφούς και έμεναν κυρίως στα δυτικά του χωριού, και οι Λιβεραίοι, που είχαν συμμαχήσει με τους Μαργαραίους και τους Κλαδαίους, που έμεναν κυρίως στα ανατολικά του χωριού. Αυτή η κόντρα είχε χωρίσει στο παρελθόν στα δύο τους κατοίκους του χωριού. Είχαν μάλιστα σημειωθεί και δολοφονίες μεταξύ των δύο πλευρών. Σήμερα αυτή η κόντρα δεν υφίσταται και έχει ξεχαστεί.
Το χωριό είναι επίσης διάσημο γιατί διαθέτει δυο από τα πιο καλά κρυμμένα μυστικά της Ζακύνθου, το Πόρτο Ρόξα και το Πόρτο Λιμνιώνα. Απότομα βράχια που οδηγούν σε βαθιά, κρυστάλλινα και κρύα νερά σε όλες τις αποχρώσεις του γαλάζιου και του πράσινου. Η πεζοπορία μας θα αρχίσει από το Πόρτο Λημνιώνα, θα κατευθυνθούμε προς την παραλία του Πόρτο Ρόξα και μέσω ενός αγροτικού δρόμου θα γυρίσουμε πίσω στην αφετηρία της πεζοπορίας μας.
Στο τέλος της πεζοπορίας θα γίνει μια σύντομη επιστημονική ενημέρωση για τη σεισμική δραστηριότητα στο νησί μας, για τις σύγχρονες επιστημονικές ανακαλύψεις σχετικά με την πρόβλεψη των σεισμών, την πρόταση της επιστημονικής κοινότητας για σύγχρονο ερευνητικό σεισμολογικό κέντρο στο νησί μας και θα επακολουθήσει συζήτηση με ερωτήσεις σχετικά με τους σεισμούς. Σε μια τρίμηνη περίοδο μετά το μεγαλύτερο σεισμό από το 1953, με 2700 μετασεισμικές δονήσεις οι οποίες μας επιβεβαιώνουν πως ζούμε σε ένα σεισμικό εργαστήρι, που μπορεί να γεννά κάθε στιγμή τους μεγαλύτερους και τους περισσότερους σεισμούς σε όλη την Ευρώπη, η συζήτηση θα είναι ωφέλιμη για την τρέχουσα σεισμική δραστηριότητα αλλά και ότι δεν υπάρχει σταθμός ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας στη Ζάκυνθο. Υπήρχε ένας σταθμός στη κοινότητα του Αγ. Λέοντα ο οποίος λειτουργούσε ερευνητικά (και στον οποίο είχε πρωταγωνιστική συμβολή ο Γιάννης Κοπανάς) αλλά επειδή το οικονομικό κόστος επιμεριζόταν στους ίδιους τους επιστήμονες, έκλεισε λόγω μη οικονομικής στήριξης από την πολιτεία.
Ευχαριστούμε ιδιαίτερα για την συνεργασία και την συμβολή στην πεζοπορία μας :
1. Τον Γιάννη Κοπανά για την άμεση προθυμία και διάθεση του να μας μιλήσει και να μας εξηγήσει για την τρέχουσα (και όχι μόνο) σεισμική δραστηριότητα
2. Τον Αντρέα Ζώντο για την φιλοξενία που θα μας παρέχει στην επιχείρηση του
ΠΩΣ ΘΑ ΕΡΘΕΤΕ ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ
Όποιος ή όποια θέλει να πάμε όλοι μαζί από τη πόλη, δίνουμε ραντεβού στις 10.00 το πρωί στη καμάρα του Αγ. Λαζάρου και συγκεκριμένα απέναντι από το JUMBO (Τζάμπο). Αν κάποιοι δεν θέλουν να πάρουν το αυτοκίνητο τους μαζί, μπορούν να το σταθμεύσουν εκεί και να πάνε με άλλα αυτοκίνητα που θα έχουν κενές θέσεις. Όποιος ή όποια θέλει να έρθει μόνος του, μπορεί να ακολουθήσει μια από τις δύο παρακάτω διαδρομές:
1. Ξεκινώντας από την πόλη της Ζακύνθου παίρνουμε την Αγίου Λαζάρου και μετά το φανάρι της Λούμπας προχωράμε ευθεία και κινούμαστε επί της επαρχιακής οδού Ζακύνθου-Βολιμών. Μετά από το Γαιτάνι και συγκεκριμένα στο φανάρι που βρίσκεται η αντιπροσωπεία της Πεζώ (στα Παστρέικα) στρίβουμε αριστερά και κατευθυνόμαστε προς Μαχαιράδο και μετά όλο ευθεία βρισκόμαστε στο κέντρο του χωριού Κοιλιωμένο. Όλο ευθεία σε περίπου 6,5 χιλιόμετρα υπάρχει το χωριό Αγ. Λέοντας και στρίβουμε αριστερά προς Λημνιώνα. Από εκεί σε 6 χιλιόμετρα περίπου είναι το σημείο συνάντησης μας.
2. Ξεκινώντας από την πόλη της Ζακύνθου παίρνουμε το δρόμο προς το γήπεδο και τη περιοχή του Λαγανά. Πηγαίνουμε όλο ευθεία και μόλις φθάσουμε στη ταβέρνα ΝΤΕΝΙΣ στη Λιθακιά στρίβουμε δεξιά προς το χωριό Λιθακιά. Κατευθυνόμαστε όλο ευθεία και βρισκόμαστε στο κέντρο του χωριού Κοιλιωμένο. Όλο ευθεία σε περίπου 6,5 χιλιόμετρα υπάρχει το χωριό Αγ. Λέοντας και στρίβουμε αριστερά προς Λημνιώνα. Από εκεί σε 6 χιλιόμετρα περίπου είναι το σημείο συνάντησης μας.
ΥΓ : 1) Όλα τα παραπάνω είναι δωρεάν και το μόνο που χρειάζεται να έχετε, είναι η καλή σας διάθεση.
2) Όποιοι είσαστε κάτοικοι της Ζακύνθου, αν θέλετε, μπορείτε να γίνετε μέλη της ομάδας «Με ΠΑΡΕΑ χρωματίζουμε τη ζωή» και να συνεισφέρετε με τις ιδέες σας, τις προτάσεις σας και την εθελοντική σας διάθεση για την οργάνωση των περιπάτων…
3) Όποιος ή όποια θέλει να έρθει και δεν έχει μεταφορικό μέσο, να στείλει μήνυμα για να συνεννοηθούμε ώστε να έρθει με μεταφορικό μέσο άλλου φίλου.
4) Εννοείτε ότι ο καθένας και η καθεμία έχει την απόλυτη ευθύνη των πράξεων του κατά τη διάρκεια του περιπάτου.